Eye Tonuri de gri
Invert Mode Culori inversate
Link Linkuri subliniate
Keypad Navigare prin tastatură
Triangle Cursor negru
Triangle Cursor alb
Remove Circle Text mic
Add Circle Text mare
Refresh Resetare
Close Inchide
Call
Telefon: 024253238

Statutul satului Tudora

Statutul satului Tudora

Statutul satului este elaborat şi aprobat de consiliul sătesc Tudora în anul 2015, mai apoi aprobat în redacţie nouă în 2024 şi sunt luate ca bază juridică Legea privind administraţia publică locală nr. 436-XVI din 28 decembrie 2006, Legea privind Statutul-cadru al satului (comunei), oraşului (municipiului) nr. 436 din 06.11.2003. Este documentul de bază de care autorităţile administraţiei publice locale se conduc în activitatea lor.

Capitolul I Date generale despre sat

1.1 Denumirea:                      satul  Tudora

Menţionat documentar:    în 1595, sat de ţărani ulterior dezvoltîndu-se prin pomicultură, viticultură,

creşterea animalelor, cerealelor şi culturilor tehnice.

Poziţia geografică:             se află la o distanţă de 42 km de centrul raional, 43 km de Cetatea

Albă, 64 km de la portul Odessa şi 150 km de capitala ţării – oraşul

Chişinău.

Satele megieşe:                 La nord – vest cu   satul Crocmaz, la sud-est cu satul Palanca, la sud-vest cu

teritoriul satului Caplani, la nord-est  peste rîul  Nistru cu satul Iasca

regiunea Odesa Republica Ucraina

Populaţia:                           1767 locuitori, preponderent moldoveni.

Densitatea populaţiei:        66 locuitori la  km2.

Suprafaţa totală:                 30,69 km²

Fondul funciar constituie: 3068,75 ha

teren cu destinaţie agricolă – 2157,71 ha

terenul localităţii – 274,34 ha

terenuri cu destinaţie industrială şi alte destinaţii speciale – 10,82 ha

terenuri ale fondului silvic – 147,29 ha

terenuri ale fondului apelor – 167,37 ha

terenuri ale fondului de rezervă – 292 ha

Orice modificare a hotarelor teritoriale ale satului pot fi efectuate numai în temeiul legii.

1.2 Localitatea de reşedinţă 

      a  u.a.t.:                           satul Tudora

Sediul:                             primăria satului Tudora

Capitolul II  Capacitatea  instituţională

2.1 După adoptarea Legii privind administraţia publică locală nr.436-XVI din 28.12.2006 autorităţile administraţiei publice locale ale satului Tudora sînt reprezentate prin consiliul local, primar şi primăria cu sediul – satul Tudora, raionul Ştefan Vodă.

Structura administraţiei publice locale Tudora:

Consiliul local
          Primar
Secretarul consiliului
Contabil şef
Spect în percepere fiscală
Specialist pentru reglementarea regimului funciar

2.2 Consiliul local este autoritatea reprezentativă şi deliberativă a populaţiei satului, ales în vederea soluţionării problemelor de interes local, constituit din 11 consilieri aleşi în urma alegerilor locale din 05 noiembrie 2023. Consiliul local este reprezentat politic prin 4 consilieri din partea Partidului Politic ,,Liga Orașelor și Comunelor”, 3 consilieri  din partea Partidului Socialiştilor din Republica Moldova”, 3 consilieri din partea Partidului  Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” şi 1 consilier din partea Partidului Politic ,, Partidul Social Democrat European”.

Structura consiliului local

                                           

Consiliul local
Comisia de programe şi prognoze de dezvoltare economico-socială, buget, finanţe, relaţii internaţionale, învăţămînt, tineret, sport, sănătate cultură, protecţie socială, instituţii publice de interes local, muncă, drept şi disciplină
Comisia pentru agricultură, litigii funciare, dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi protecţia mediului înconjurător
Secretarul consiliului

2.3 Primarul  este autoritatea reprezentativă a populaţiei şi executivă a consiliului local, ales prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.

2.4 Primăria este instituţia  administraţiei publice locale condusă de primar prin care se realizează principiile de autonomie locală, descentralizarea serviciilor publice, consultarea cetăţenilor şi este organul de conducere operativă a treburilor publice locale.

 

Primăria este constituită din: primar, secretar, 3 specialişti responsabili pentru diferite domenii şi  alţi 7 angajaţi.

 

serviciul public atribuţii
Specialist pentru reglementarea proprietăţii funciare Ţine cadastrul localităţii, evidenţa funciară,folosirea raţională a terenurilor.
Specialist pentru perceperea fiscală Serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale
Contabil-şef Evidenţa contabilă,elaborarea proiectului bugetului
Secretarul consiliului

 

Servicii de secretariat,corespondenţă, notariat, asistenţă socială,întocmirea actelor de stare civilă

 

Instituţiile din subordonare

2.5  În subordonarea primărie sunt următoarele instituţii:

– Grădiniţa de copii;

– Casa de Cultură;

– Biblioteca Publică.

Grădiniţa de copii cu 80 locuri
Primăria
Casa de Cultură cu 200 locuri
Biblioteca Publică cu 500 beneficiari

                                                   Capitolul III  Competenţe şi atribuţii

3.1 Competenţele de bază ale consiliilor locale:

(1) Consiliul local are drept de iniţiativă şi decide, în condiţiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepţia celor care ţin de competenţa altor autorităţi publice.

(2) Pornind de la domeniile de activitate ale autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi stabilite la art.4 al Legii privind descentralizarea administrativă, consiliul local realizează următoarele competenţe:

  1. a) decide punerea în aplicare şi modificarea, în limitele competenţei sale, a impozitelor şi taxelor locale, a modului şi a termenelor de plată a acestora, precum şi acordarea de facilităţi pe parcursul anului bugetar;
  2. b) administrează bunurile domeniului public şi ale celui privat ale satului (comunei), oraşului (municipiului);
  3. c) decide în privința actelor juridice de administrare privind bunurile domeniului public al satului (comunei), orașului (municipiului), după caz, precum și privind serviciile publice de interes local, în condițiile legii;
  4. d) decide în privința actelor juridice de administrare sau de dispoziție privind  bunurile domeniului privat al satului (comunei), orașului (municipiului), după caz, în condițiile legii;
  5. e) decide atribuirea şi schimbarea destinaţiei terenurilor proprietate a satului (comunei), oraşului (municipiului), după caz, în condiţiile legii;
  6. f) decide asupra lucrărilor de proiectare, construcţie, întreţinere şi modernizare a drumurilor, podurilor, fondului locativ în condiţiile Legii cu privire la locuinţe, precum şi a întregii infrastructuri economice, sociale , medicale şi de agrement de interes local;

f1) decide, în condiţiile legislaţiei în vigoare, asupra tăierii, defrişării arborilor şi arbuştilor din spaţiile verzi proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale şi/sau asupra strămutării lor;

  1. h) decide înfiinţarea instituţiilor publice de interes local, organizează serviciile publice de gospodărie comunală, determină suportul financiar în cazul cheltuielilor bugetare, decide asupra regulilor de asigurare a curăţeniei în localitate;
  2. i) decide, în condiţiile legii, înfiinţarea întreprinderilor municipale şi societăţilor comerciale sau participarea la capitalul statutar al societăţilor comerciale;

i1) decide asupra atribuirii terenurilor pentru amplasarea stupinelor;

i2) decide, în condițiile legii, în scopul dezvoltării locale, înființarea asociațiilor nonprofit, apolitice, în bază de parteneriat teritorial stabilit la nivel local între sectoarele public, antreprenorial și civic, cu statut de persoane juridice, denumite grupuri de acțiune locală, precum și stabilește suport financiar în cazul cheltuielilor bugetare;

i3) decide participarea la constituirea asociațiilor de dezvoltare intercomunitară sau aderarea la acestea;

  1. j) decide, în condiţiile legii, asocierea cu alte autorităţi ale administraţiei publice locale, inclusiv din străinătate, pentru realizarea unor lucrări şi servicii de interes public, pentru promovarea şi protejarea intereselor autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi colaborarea cu agenţi economici şi asociaţii obşteşti din ţară şi din străinătate în scopul realizării unor acţiuni sau lucrări de interes comun;

j1) decide delegarea competenţei de aprobare a tarifelor la serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică sau către asociațiile de dezvoltare intercomunitară, după caz;

j2) decide cooperarea cu alte autorități ale administrației publice locale, inclusiv prin intermediul asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, în vederea organizării și exercitării activităților în scopul realizării atribuțiilor stabilite prin lege autorităților administrației publice locale, în special, dar fără a se limita la acestea, în domeniile privind activitățile de control, auditul intern, contabilitatea, achizițiile publice, urbanismul și arhitectura, cadastrul, relațiile funciare și perceperea fiscală sau decide delegarea activităților respective altor autorități ale administrației publice locale;

  1. k) decide stabilirea de legături de colaborare, cooperare, inclusiv transfrontalieră, şi de înfrăţire cu localităţi din străinătate;

k1) decide în privința amalgamării voluntare a unității administrativ-teritoriale respective cu alte unități administrativ-teritoriale de nivelul întâi, în conformitate cu prevederile Legii cu privire la amalgamarea voluntară a unităților administrativ-teritoriale și ale altor acte normative;

  1. l) aprobă, la propunerea primarului, structura, organigrama și efectivul-limită ale primăriei, ale structurilor şi serviciilor publice din subordine, precum şi schema de salarizare a personalului acestora;

l1) aprobă anual, la propunerea primarului, mărimea indemnizației lunare stabilite pentru personalul din primărie încadrat în conformitate cu statul de personal avizat de Cancelaria de Stat, inclusiv pentru persoanele cu funcții de demnitate publică;

  1. m) aprobă statutul satului (comunei), oraşului (municipiului), cu excepţia statutului municipiului Chişinău şi statutului municipiului Bălţi, care se reglementează prin legi organice,şi regulamentul consiliului pe baza statutului-cadru şi a regulamentului-cadru, aprobate de Parlament; aprobă alte regulamente şi reguli prevăzute de lege;
  2. n) aprobă decizia bugetară anuală, precum şi decizii privind modificarea bugetului local;

n1) decide asupra constituirii fondului de rezervă şi aprobă regulamentul privind modul de utilizare a acestuia;

n2) decide angajarea sau acordarea împrumuturilor în/din contul bugetului local, precum şi privind aplicarea altor instrumente financiare conform cadrului legal;

n3) audiază raportul semianual privind executarea bugetului local şi aprobă raportul anual privind executarea bugetului local;

n4) audiază rezultatele auditurilor publice externe și recomandările Curții de Conturi;

  1. o) decide, în condițiile legii, finanțarea și aprobarea documentației de urbanism și amenajare a teritoriului pentru localitățile din componența unității administrativ-teritoriale;

o1) asigură integrarea şi implementarea principiului egalităţii între femei şi bărbaţi în politici, programe, acte normative şi investiţii financiare la nivel local și aprobă programe şi contribuie la organizarea campaniilor de informare în acest domeniu în condiţiile legii; examinează şi adoptă decizii pe marginea rapoartelor şi a informaţiilor primarilor, informaţiilor consilierilor despre situaţia în domeniu la nivel local; dezvoltă parteneriate cu organizaţii necomerciale şi internaţionale pentru realizarea politicilor locale în domeniu;

  1. p) aprobă studii, prognoze şi programe de dezvoltare social-economică şi de altă natură;

p1) aprobă, conform necesităţilor comunităţii, programe de dezvoltare a serviciilor sociale;

  1. q) aprobă, în condiţiile legii, norme specifice şi tarife pentru instituţiile publice şi serviciile publice de interes local din subordine, cu excepţia tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu energie termică şi de alimentare cu apă tehnologică, inclusiv aprobă cerinţe privind regimul de lucru al întreprinderilor comerciale şi de alimentaţie publică, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, precum şi al persoanelor fizice care practică comerţul.

q1) aprobă regulamentul de desfășurare a activităților de comerț în localitatea respectivă;

  1. r) aprobă limitele admisibile de utilizare a resurselor naturale de interes local;
  2. s) aprobă simbolica unităţii administrativ-teritoriale, atribuie sau schimbă denumirile de străzi, pieţe, parcuri şi de alte locuri publice în aer liber, stabileşte data celebrării hramului localităţii respective, conferă cetăţenilor Republicii Moldova şi celor străini cu merite deosebite titlul de cetăţean de onoare al satului (comunei), oraşului (municipiului), în condiţiile legii;

s1) aprobă regulile de întreţinere a cîinilor, a pisicilor şi a altor animale domestice;

  1. t) alege, la propunerea primarului, viceprimarul (viceprimarii), precum şi îl (îi) eliberează din funcţie, în condiţiile prezentei legi;
  2. u) numeşte, în bază de concurs desfăşurat în condiţiile Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, secretarul consiliului, modifică, suspendă şi încetează, în condiţiile legii, raporturile de serviciu ale secretarului, deleagă primarului competenţa evaluării performanţelor lui profesionale;
  3. v) contribuie la organizarea de activităţi culturale, artistice, sportive şi de agrement de interes local; înfiinţează şi organizează tîrguri, pieţe, parcuri şi locuri de distracţie şi agrement, baze sportive şi asigură buna funcţionare a acestora;

v1) contribuie, în condiţiile legii, la protejarea patrimoniului cultural imobil (monumente arheologice, monumente de istorie şi cultură), a patrimoniului cultural imaterial şi mobil, a monumentelor de for public, a rezervaţiilor culturale şi naturale, situate pe teritoriul administrat;

v2) asigură, susține și dezvoltă serviciile de bibliotecă pe teritoriul administrat prin realizarea competențelor atribuite de Legea nr. 160/2017 cu privire la biblioteci;

  1. w) desemnează reprezentantul său în instanţele de judecată, în litigiile privind legalitatea deciziilor adoptate şi în cele care rezultă din raporturile cu alte autorităţi publice; formează, din rîndul membrilor săi, în funcţie de specificul şi necesităţile locale, comisii consultative de specialitate pentru diferite domenii de activitate, modifică componenţa acestora;

w1) formează comisii administrative conform legislaţiei în vigoare;

  1. x) contribuie, în condiţiile legii, la asigurarea ordinii publice, adoptă decizii privind activitatea poliţiei municipale, serviciului (postului) teritorial de salvatori şi pompieri şi formaţiunilor de protecţie civilă de interes local, propune măsuri de îmbunătăţire a activităţii acestora;

x1) aprobă cuantumul mijloacelor financiare ce se alocă pentru întreţinerea serviciului (postului) teritorial de salvatori şi pompieri din raza teritoriului administrat în funcţie de numărul de locuitori ai unităţii administrativ-teritoriale;

  1. y) contribuie la realizarea măsurilor de protecţie şi asistenţă socială, asigură protecţia drepturilor copilului; decide punerea la evidenţă a persoanelor socialmente vulnerabile care au nevoie de îmbunătăţirea condiţiilor locative; înfiinţează şi asigură funcţionarea unor instituţii de binefacere de interes local;

y1) decide instituirea funcţiei de mediator comunitar în localităţile compact sau mixt populate de romi;

y2) decide instituirea funcţiei de specialist pentru protecţia drepturilor copilului;

  1. z) examinează informațiile consilierilor, ia decizii pe marginea lor; audiază dările de seamă și informațiile primarului, ale conducătorilor de subdiviziuni, întreprinderi municipale și instituții publice din subordine; ridică mandatul consilierilor în condițiile Legii nr. 768/2000 privind statutul alesului local; inițiază, după caz, și decide desfășurarea referendumului local în condițiile Codului electoral;

z1) dispune consultarea publică, în conformitate cu legea, a proiectelor de decizii în problemele de interes local care pot avea impact economic, de mediu şi social (asupra modului de viaţă şi drepturilor omului, asupra culturii, sănătăţii şi protecţiei sociale, asupra colectivităţilor locale, serviciilor publice), precum şi în alte probleme care preocupă populaţia sau o parte din populaţia unităţii administrativ-teritoriale.

(3) Consiliul local realizează şi alte competenţe stabilite prin lege, prin statutul satului (comunei), oraşului (municipiului) ori prin regulamentul consiliului.

(4) Consiliul local nu poate adopta decizii care implică anumite cheltuieli fără indicarea sursei de acoperire a costului realizării deciziilor respective.

3.2 Atribuţiile de bază ale primarului:

(1) Pornind de la domeniile de activitate ale autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi, stabilite la art.4 alin.(1) din Legea privind descentralizarea administrativă, primarul exercită în teritoriul administrat următoarele atribuţii de bază:

  1. a) asigură executarea deciziilor consiliului local;

a1) încheie, în baza deciziei consiliului local și în condițiile legii, acte juridice de administrare sau de dispoziție privind bunurile domeniului public sau privat al satului (comunei), orașului (municipiului) respectiv;

a2) încheie, în baza deciziei consiliului local și în condițiile legii, acorduri de cooperare cu alte autorități ale administrației publice locale, precum și contracte de achiziție, în vederea desfășurării activității de audit intern;

  1. b) propune, în condiţiile legii, structura, organigrama și efectivul-limită ale primăriei, schema de salarizare a personalului acesteia şi le supune aprobării consiliului local;
  2. c) numeşte, stabileşte atribuţiile şi încetează raporturile de serviciu sau de muncă cu şefii de subdiviziuni, de servicii, de întreprinderi municipale din subordinea autorităţii administraţiei publice locale respective, personalul primăriei, conduce şi controlează activitatea acestora, contribuie la formarea şi reciclarea profesională;
  3. d) stabileşte atribuţiile viceprimarului (viceprimarilor);
  4. e) asigură elaborarea proiectului de buget al unităţii administrativ-teritoriale respective, întocmirea rapoartelor periodice şi anuale privind executarea bugetului şi le prezintă spre aprobare consiliului local;
  5. f) exercită funcţia de administrator al bugetului local, asigurînd gestionarea resurselor bugetare, administrarea patrimoniului public în conformitate cu principiile bunei guvernări şi efectuarea cheltuielilor conform alocaţiilor bugetare aprobate, informînd consiliul local despre situaţia existentă;
  6. g) răspunde de inventarierea şi administrarea bunurilor domeniului public şi celui privat ale satului (comunei), oraşului (municipiului), în limitele competenţei sale;
  7. h) exercită, în condiţiile legii, supravegherea activităţilor din tîrguri, pieţe, oboare, parcuri, spaţii verzi, locuri de distracţie şi agrement şi ia măsuri operative pentru buna lor funcţionare;

h1) contribuie, în condiţiile legii, la protejarea patrimoniului cultural imobil (monumente arheologice, monumente de istorie şi cultură), a patrimoniului cultural imaterial şi mobil, a monumentelor de for public, a rezervaţiilor culturale şi naturale, situate pe teritoriul administrat;

  1. i) propune consiliului local schema de organizare şi condiţiile de prestare a serviciilor publice de gospodărie comunală, ia măsuri pentru buna funcţionare a serviciilor respective de gospodărie comunală;

i1) organizează, în limita resurselor disponibile, studii privind tipurile de servicii sociale necesare comunităţii, elaborează şi propune spre aprobare consiliului local, conform necesităţilor stabilite, programe de dezvoltare a serviciilor sociale;

  1. j) conduce, coordonează şi controlează activitatea serviciilor publice locale, asigură funcţionarea serviciului stare civilă, contribuie la realizarea măsurilor de asistenţă socială şi ajutor social;

j1) asigură elaborarea studiilor de fezabilitate şi propune spre aprobare listele bunurilor şi serviciilor de interes public local pentru realizarea proiectelor de parteneriat public-privat;

j2) asigură monitorizarea şi controlul realizării proiectelor de parteneriat public-privat în care autoritatea administraţiei publice locale participă în calitate de partener public;

  1. k) eliberează autorizaţiile prevăzute de lege;
  2. l) asigură securitatea traficului rutier şi pietonal prin organizarea circulaţiei transportului, prin întreţinerea drumurilor, podurilor şi instalarea semnelor rutiere în raza teritoriului administrat;

l1) asigură înregistrarea şi evidenţa troleibuzelor, a ciclomotoarelor, a maşinilor şi a utilajelor autopropulsate utilizate la lucrările de construcţii sau agricole, care nu se supun înmatriculării, precum şi a vehiculelor cu tracţiune animală, în corespundere cu regulamentul-tip aprobat de Guvern;

  1. m) asigură repartizarea fondului locativ şi controlul asupra întreţinerii şi gestionării acestuia în unitatea administrativ-teritorială respectivă;

m1) desemnează agentul constatator în condițiile Codului contravențional;

  1. n) reprezintă colectivitatea locală în relaţiile cu alte autorităţi publice, persoane fizice sau juridice din ţară sau din străinătate, precum şi în instanţele judecătoreşti, în condiţiile legii; semnează actele şi contractele încheiate în numele colectivităţii locale, cu excepţiile prevăzute de lege;

n1) asigură executarea deciziilor consiliului local în vederea implementării politicii de asigurare a egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi în localitate, colaborează în acest scop cu instituţii statale şi organizaţii necomerciale şi internaţionale; coordonează activitatea unităţii gender din cadrul primăriei; examinează plîngerile persoanelor care se consideră victime ale discriminării; contribuie la educarea şi sensibilizarea populaţiei cu privire la eliminarea discriminării;

  1. o) prezintă consiliului local, anual şi ori de cîte ori este necesar, rapoarte cu privire la situaţia social-economică a satului (comunei), oraşului (municipiului);
  2. q) exercită atribuţiile de autoritate tutelară locală în condiţiile legii;
  3. r) coordonează activitatea de asistenţă socială privind copiii, persoanele în etate, persoanele cu dizabilităţi, familiile cu mulţi copii, familiile afectate de violenţă intrafamilială, alte categorii de persoane socialmente vulnerabile, sprijină activitatea asociaţiilor obşteşti de utilitate publică din teritoriul satului (comunei), oraşului (municipiului);
  4. s) asigură elaborarea și avizarea, în condițiile legii, a documentației de urbanism și amenajare a teritoriului, o supune procedurii de evaluare strategică de mediu în conformitate cu Legea nr. 11/2017 privind evaluarea strategică de mediu și o prezintă spre aprobare consiliului local;
  5. t) constată încălcările legislaţiei în vigoare comise de persoane fizice şi juridice în teritoriul administrat, ia măsuri pentru înlăturarea sau curmarea acestora şi, după caz, sesizează organele de drept, acestea fiind obligate să reacţioneze cu promptitudine, în condiţiile legii, la solicitările primarului;
  6. u) ia măsuri de interzicere sau de suspendare a spectacolelor, reprezentaţiilor sau altor manifestări publice care contravin ordinii de drept sau bunelor moravuri, care atentează la ordinea şi liniştea publică;
  7. v) propune consiliului local consultarea populaţiei prin referendum în probleme locale de interes deosebit, ia măsuri pentru organizarea acestor consultări;
  8. x) ia, în comun cu autorităţile centrale de specialitate şi cu serviciile publice desconcentrate ale acestora, măsuri de prevenire şi diminuare a consecinţelor calamităţilor naturale, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor, epifitotiilor şi epizootiilor şi, în acest scop, dispune, cu titlu executoriu, mobilizarea, după caz, a populaţiei, agenţilor economici şi instituţiilor publice din localitate;
  9. y) sprijină colaborarea cu localităţi din alte ţări, contribuie la extinderea cooperării şi a legăturilor directe cu acestea;
  10. z) propune consiliului local inițierea procesului de amalgamare voluntară, conform legii.

(2) Primarul, în calitatea sa de autoritate publică locală executivă, exercită şi alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare sau încredinţate de consiliul local.

 

3.3 Primăria, ca structură funcţională, are următoarele atribuţii:

  1. a) întocmeşte proiecte de decizii ale consiliului local şi proiecte de dispoziţii ale primarului;
  2. b) aduce la cunoştinţă publică deciziile consiliului şi dispoziţiile normative ale primarului;
  3. c) colectează şi prezintă primarului informaţii pentru raportul anual privind starea economică şi socială a satului (comunei), oraşului (municipiului);
  4. d) prezintă primarului, în comun cu serviciile publice, informaţii despre funcţionarea acestora, precum şi a întreprinderilor municipale create de consiliul local;
  5. e) supraveghează executarea măsurilor dispuse de primar atît în cadrul primăriei, cît şi în teritoriul administrat;
  6. f) contribuie la elaborarea proiectului de buget al unităţii administrativ-teritoriale pentru următorul an bugetar şi a proiectelor de modificare a bugetului, care urmează să fie prezentate de primar spre examinare consiliului local;
  7. g) asigură executarea bugetului unităţii administrativ-teritoriale, în conformitate cu deciziile consiliului local, şi respectarea prevederilor legale;
  8. h) întocmeşte rapoarte periodice şi anuale privind executarea bugetului local;.
  9. i) asistă secretarul consiliului local în îndeplinirea atribuţiilor lui conform legii.

(3) Condiţiile numirii, angajării, promovării, sancţionării şi încetării raporturilor de serviciu sau de muncă ale personalului primăriei, drepturile şi obligaţiile lui sînt stabilite de legislaţia în vigoare şi de regulamentul primăriei, aprobat de consiliul local.

(4) Personalul primăriei are statut de funcţionar public şi cade sub incidenţa Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, cu excepţia persoanelor care ocupă funcţia de viceprimar, aflate sub incidenţa Legii nr.199/2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică şi Legii nr.768/2000 privind statutul alesului local, a altui personal angajat în baza contractului individual de muncă potrivit prevederilor Codului muncii.

(5) Personalul primăriei, inclusiv personalul primăriei și preturilor din municipiul Chișinău și al primăriei municipiului Bălți, încadrat în conformitate cu statul de personal avizat de Cancelaria de Stat, inclusiv persoanele cu funcții de demnitate publică, poate beneficia de o indemnizație lunară calculată proporțional timpului efectiv lucrat în luna respectivă.

(6) Mărimea indemnizației lunare prevăzute la alin. (5) se stabilește proporțional capacității administrative a autorității publice locale, determinată în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (2) din Legea nr. 435/2006 privind descentralizarea administrativă, dar nu poate depăși 40% din salariul de bază.

(7) Criteriile și condițiile de stabilire a indemnizației lunare prevăzute la alin. (5) se prevăd într-un regulament-cadru aprobat de Guvern.

(8) Indemnizația lunară prevăzută la alin. (5) se acordă în baza regulamentului intern aprobat de consiliul local.

                               Capitolul IV Infrastructura  localităţii

4.1 Infrastructura localităţii o constituie instituţiile social-culturale:

(1) Instituţiile educaţionale

  1. a) Grădiniţa cu 70 copii subordonată Direcţiei Generală Educaţie Ştefan Vodă .
  2. b) gimnazui ,,Ştefan-Culea” cu 160 de elevi subordonată Direcţiei Generală Educaţie Ştefan Vodă.

(2) Căminul cultural pentru 200 locuri subordonat Direcţiei Cultură Tineret Sport şi Turism Ştefan Vodă.

(3) Biblioteca Publică subordonată Direcţiei Cultură Tineret Sport şi Turism Ştefan Vodă.

(4) Oficiul medicilor de familie subordonat Centrului de Sănătate.

(5) Lucrătorul social subordonat Structurii Teritoriale de Asistenţă Socială Ştefan Vodă.

(6 )Primăria coordonează activităţile sale cu Consiliul Raional

4.2 În autoritatea consiliului sătesc Tudora se află toate instituţiile social-culturale ce funcţionează în raza administrativ-teritorială a satului.

4.3 Căile de comunicaţie interne şi externe în raza satului Tudora:

– drumul raional Tudora – Ştefan Vodă;

– reţele de străzi;

Cea mai apropiată staţie de cale ferată este staţia  Căuşeni la distanţa de  70 km de satul Tudora

4.4 Oficiul poştal.

4.5 Potenţialul economic al localităţii:

  • R.L. „Iridrea” – agricultură,
  • R.L. „Alimer Agro” – agricultură,
  • Ţ. „Agro-Valentina” – agricultură,
  • Ţ.„Speranţa Grigoroi” – pomicultură,
  • A. „Tudora-Vin” – punct de vinificaţie, prelucrarea strugurilor,
  • R.L. „Balcom Agro Grup” – pomicultură, viticultură, comerţ,
  • R.L. „Vinăria Româneşti” – viticultură, prelucrarea strugurilor,
  • R.L. „ANFEPUR” – viticultură, prelucrarea strugurilor, comerţ,
  • COOP Olăneşti – comerţ;
  • R.L. ,,Speranţe Tudorene” – comerţ,
  • Î.I. ,,Sîrbu Adelina” – comerţ;
  • R.L. ,,Gavrilovici Ludmila” – comerţ, servicii auto;
  • R.L. ,,Iusto-Gaz” – comercializarea gazului lichifiat.
  • Î.I. ,,Alexandru Busuioc” – comerţ;
  • R.L. ,,Proromic” – comerţ;
  • R.L. ,,Dumivit” – comerţ;
  • Î.I. ,,Vozian Zinaida” – comerţ;
  • SRL ,,Şevcenco Lux”;
  • SRL ,,C&A Vision Quest”;
  • Î.I. ,,Onici Violeta”;
  • Î.I. ,,Staficiuc Oxana”.

Capitolul V   Servicii  publice, bunuri şi lucrări publice

5.1 Serviciile publice se organizează de către consiliul local, la propunerea primarului, în principalele domenii de  activitate, potrivit specificului şi necesităţilor locale, în limita mijloacelor financiare de care dispune.

Serviciile publice locale activează în temeiul legislaţiei în vigoare şi al statutelor lor aprobate de consiliul local.

Numirea şi eliberarea din funcţie în serviciile publice locale se face de către conducătorii acestora, în condiţiile legii.

5.2 Servicii publice care activează la moment în teritoriul localităţii:

– Filiala Întreprinderii de Stat „Poşta Moldovei” având ca obiect de activitate lucrări de poştă în relaţiile cu publicul din raza administrativ-teritorială a satului;

– Oficiul medicilor de familie – având ca obiect de activitate asigurarea sănătăţii populaţiei din teritoriu.

În sat activează următoarele organizaţii obşteşti:

–     A.O ” Tudora Speranța”(gimnaziu),

–     A.O ”Tudora Prichindel”(grădiniță)

–     Centrul multifuncțional Concordia

–     I.P.”Keystone Moldova”

–     A.O”Nistru de Jos, meleag natal”

A.O. ,,Tudorenii de Pretutindeni” (Diaspora)

Satul Tudora are o biserică de religie creştin-ortodoxă care activează în cadrul Mitropoliei Moldovei (stil vechi) cu hramul bisericii  Sf. Averchie ce se sărbătoreşte pe 4 noiembrie.

5.3 Bunurile care fac parte din domeniul public sunt inalienabile, imprescriptibile şi insesizabile.

1) Bunurile care aparţin unităţilor administrativ-teritoriale fac parte din domeniul lor privat dacă, prin lege sau în modul stabilit de lege, nu sînt transferate în domeniul public de interes local.

2) Donaţiile şi legatele cu sarcini pot fi acceptatenumai cu aprobarea consiliului local, cu votul a cel puţin două treimi din numărul consilierilor aleşi.

3) Din domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale fac parte bunurile determinate de lege, precum şi bunurile care, prin natura lor, sînt de uz sau de interes public local. Interesul public implică afectarea bunului la un serviciu public sau la orice activitate care satisface necesităţile colectivităţii, fără a presupune accesul nemijlocit al acesteia la utilizarea bunului, conform destinaţiei menţionate.

4) La categoria bunurilor ce fac parte din domeniul public de interes local pot fi raportate terenurile pe care sînt amplasate construcţii de interes public local, porţiunile de subsol, drumurile, străzile, obiecte acvatice separate, parcurile publice, clădirile,  monumentele, muzeele, pădurile, zonele de protecţie şi zonele sanitare şi alte obiecte care conform legii, nu aparţin domeniului public al satului.

5) Transmiterea în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale a bunurilor din domeniul public al satului se face prin hotărîre de Guvern, în condiţiile legii.

6) Consiliul local poate decide, potrivit legii, transferarea bunurilor din domeniul privat al unităţii administrativ-teritoriale în domeniul public de interes local al acesteia.

7) La categoria bunurilor care fac parte din domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale pot fi raportate toate bunurile care nu aparţin domeniului public al acestora.

8) Din domeniul privat pot face parte şi alte bunuri dobîndite de unităţile administrativ-teritoriale în condiţiile legii.

9) Toate bunurile care aparţin unităţilor administrativ-teritoriale sînt supuse inventarierii anuale, iar rapoartele asupra situaţiei lor se prezintă consiliilor respective.

10) Consiliul local decide ca bunurile care aparţin domeniului public de interes local să fie date în administrarea întreprinderilor municipale şi instituţiilor publice, să fie concesionate, închiriate sau arendate.

11) Înstrăinarea, concesionarea, arenda şi locaţiunea, cu excepţia locaţiunii imobilelor de locuit, se fac prin licitaţie publică, organizată în condiţiile legii.

12) Înstrăinarea bunurilor care aparţin domeniului privat al satelor (comunelor), oraşelor (municipiilor), raioanelor, schimburile de terenuri, delimitarea, partajul sau trecerea bunurilor dintr-un domeniu în altul,renunţarea la drepturi sau recunoaşterea de drepturi şi obligaţii se fac prin decizie a consiliului local, în temeiul rezultatelor expertizei.

5.4 Consiliul local poate contracta, în condiţiile legii, lucrări şi servicii de interes public în limitele sumelor aprobate în bugetul său.

1) Lucrările de construcţii şi reparaţii de interes public se execută pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale numai în baza documentaţiei de proiect verificate  şi a raportului de expertiză ecologică de stat.

2) Lucrările aprobate de consiliu vor fi atribuite spre executare în bază de licitaţie, organizată în condiţiile legii, cu respectarea strictă a documentaţiei de proiect şi a studiilor de fezabilitate aprobate.

3) Documentaţia de urbanism şi de amenajare a teritoriului unităţii administrativ-teritoriale se elaborează, se avizează şi se aprobă în  termenile stabilite de  lege.

6.Consiliul local poate decide înfiinţarea, în condiţiile legii, a unor întreprinderi municipale, societăţi comerciale, în scopul executării unor lucrări de interes local, prin utilizarea capitalului statutar constituit  din aportul consiliului respectiv şi a altor persoane juridice şi fizice.

  1. Statutul stabileşte, potrivit legii, condiţiile de participare a locuitorilor satului la elaborarea proiectului de buget şi la audierea dărilor de seamă asupra executării bugetului local, precum şi modul de instituire şi de percepere a impozitelor, taxelor şi altor plăţi sociale, de exercitare a controlului asupra vărsării lor la buget.
  2. Statutul include modalitatea de atribuire ori de schimbare a denumirilor de străzi, scuaruri, pieţe şi de alte locuri publice amplasate în aer liber, de instituţii de interes local.

Capitolul VII  Acordarea titlurilor onorifice. Cooperarea cu alte localităţi

  1. Criteriile potrivit cărora poate fi conferit unor persoane cu o contribuţie deosebită în plan politic, economic, social sau cultural, altor persoane importante pentru sat, titlul de „Cetăţean de onoare al satului”:

– contribuţii personale deosebite  la dezvoltarea socială, economică,culturală a satului.

Drepturile de care beneficiază persoanele ce primesc titlul de „Cetăţean de onoare al satului”:

– înscrierea în cartea de Onoare a satului şi conferirea diplomei „Cetăţean de onoare al satului

Retragerea titlului se face în cazurile, în care aduc prejudicii demnităţii şi prestigiului colectivităţii intereselor economice, social-culturale ale localităţii.

Conferirea şi retragerea titlului se efectuiază prin decizia consiliului local, la propunerea primarului.

  1. Consiliul sătesc în condiţiile legii poate stabili relaţii de colaborare, cooperare cu alte autorităţi ale administraţiei publice de alt nivel în probleme de interes comun.

Satul Tudora în condiţiile legii poate stabili relaţii de colaborare, cooperare social-economică şi prietenie cu localităţile similare din străinătate sau asociere cu agenţii economici din ţară şi din străinătate în scopul protecţiei sau promovării unor interese comune.                           

Capitolul VIII Consultarea cetăţenilor

11.1) Cetăţenii satului sunt în drept să participe, în conformitate cu legea în vigoare, la viaţa politică, economică, socială şi culturală a satului.

2) Problemele de o importanţă deosebită pentru sat pot fi supuse în modul stabilit unui referendum a locuitorilor satului.

3) Adunările cetăţenilor, consultările, audierile publice şi convorbirile pot fi desfăşurate  din iniţiativa primarului sau a consiliul local.

Informarea locuitorilor privind scopul, data, timpul şi locul desfăşurării adunării se efectuiază prin reţelele de socializare, prin alt mijloc de informare în masă, inclusiv prin afişare.

5) Adunarea  se consideră valabilă dacă la ea  este prezentă majoritatea populaţiei cu drept de vot.

6) Desfăşurarea adunărilor, consultărilor, audierilor publice şi convorbirilor, precum şi toate propunerile se cosemnează  într-un proces-verbal şi se înaintează primarului sau consiliului local.

7) Decizia luată de primar sau  de consiliul  local după examinarea propunerilor făcute în cadrul adunării se aduce la cunoştinţa cetăţenilor în termen de 5 zile în modul şi prin mijloacele stabilite de statut.

8) Referendumurile locale şi adunările generale convocate din iniţiativa cetăţenilor asupra problemelor de importanţă deosebită pentru unitatea administrativ-teritorială se organizează şi se desfăşoară în condiţiile Legii nr.560-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la organizarea şi desfăşurarea întrunirilor şi ale Codului  electoral.

  1. Statutul satului intră în vigoare la data aprobării. O copie se remite oficiului teritorial respectiv al Cancelariei de Stat a Republicii Moldova.